Mentalist Nuno
Mentalist Nuno Overall rating: ★★★★★ 4.9 based on 222 reviews
5 1

Een baaldag? Zo maak jij er het beste van (5 tips van een mental coach)

Een baaldag? Zo maak jij er het beste van (5 tips van een mental coach)

Dit artikel helpt jou gegarandeerd door een baaldag heen! Mental coach Miranda Mendes Da Costa laat zien hoe jij het beste maakt van een off day… De 5 beproefde tips werken zo goed, dat je ’s middags misschien vergeten bent dat je met het verkeerde been opstond! “Juist op dagen dat het tegenzit, is het een goed idee om dankbaarheid te beoefenen. Er is altijd iets om dankbaar voor te zijn.”

Als we alleen maar zonnige dagen zouden hebben, kwamen we niet geheel tot bloei. Een zaadje heeft zon én regen nodig.

Slechte nacht, slechte dag…

Zo’n dag waarop het niet lekker loopt. Alles lijkt tegen te zitten. Je stoot je kleine teen tegen het bed, mist net de trein en laat in de supermarkt een pak eieren uit je handen vallen. We stappen allemaal weleens met het verkeerde been uit bed. Een baaldag volgt regelmatig op een slechte nacht. Misschien ben jij je hiervan bewust, omdat je verschillende keren wakker werd of maar moeizaam in slaap viel. Maar het kan ook onbewust zijn. Soms hebben we intense dromen gehad die we ons niet meer herinneren, maar die wel ons humeur beïnvloeden.

5 Tips: zo maak je het beste van een baaldag

Tijdens een baaldag lijkt alles intenser en harder binnen te komen. Het is een dag die je het best zo snel mogelijk aan je voorbij kunt laten gaan. Deze 5 adviezen helpen jou om het allemaal iets makkelijker en draaglijker te maken.

1. Kom in beweging

Je bent misschien geneigd om binnen te blijven op dagen dat je niet lekker in je vel zit. Terwijl beweging, buitenlucht en natuur juist dan zo belangrijk zijn. Dus: ga een stukje wandelen. Dit zorgt ervoor dat niet alleen je lichaam in beweging komt, maar óók je geest. Na een goede wandeling klaart vaak de dichte mist in je hoofd op. Je ervaart weer ruimte en ziet nieuwe mogelijkheden.

Lichaam en geest zijn met elkaar verbonden. Dat betekent dat het lichaam invloed heeft op de mind en andersom. Ga maar eens goed rechtop staan, schouders naar achter en kin omhoog. Deze houding zorgt ervoor dat jij je meteen mentaal krachtiger en positiever voelt.

2. Beoefen dankbaarheid

Juist op dagen dat het tegenzit, is het een heel goed idee om dankbaarheid te beoefenen. Er is altijd iets om dankbaar voor te zijn. Laten we eens ‘omdenken’: je kunt dankbaar zijn voor je baaldag. Want als je geen baaldagen had, zou je de goede dagen ook niet waarderen. En tijdens een baaldag zijn we gemotiveerd om onze situatie te verbeteren en kunnen we dus groeien. We gaan bijvoorbeeld op zoek naar informatie die ons de dag door kan helpen, zoals je nu dit artikel aan het lezen bent. Als we alleen maar zonnige dagen zouden hebben, kwamen we niet geheel tot bloei. Een zaadje heeft zon én regen nodig.

Je kunt ook dankbaarheid voelen voor dingen die je als vanzelfsprekend ziet. Soms zit het in de eenvoud van het leven. Je kunt dankbaar zijn dat je in een veilig land woont, zonder oorlog. Je kunt je dankbaarheid uitspreken voor de maaltijden die je deze dag eet. Kijk eens om je heen: er is zoveel om dankbaar voor te zijn. Misschien zit je op dit moment comfortabel op de bank en kun je daar dankbaar voor zijn. Dankbaarheid zit vaak in kleine dingen.

3. Breng jezelf in het hier en nu

Op baaldagen zijn we extra gevoelig voor negatieve gedachten. We zijn geneigd om te doemdenken. Misschien komen er sombere gedachten bij jou op over het verleden en had je iets anders willen aanpakken. Of je kijkt mogelijk met angst naar de toekomst. Op dit soort momenten is het extra belangrijk om jezelf terug te brengen in het hier en nu. Dit doe je zo: ga even zitten of stilstaan en geef aandacht aan je ademhaling. Met je volle bewustzijn volg jij je in- en uitademingen, zonder ze te sturen.

Een ander goed hulpmiddel om gedachten te stoppen: kijk om je heen en neem aandachtig waar. Je kunt eventueel hardop benoemen wat je ziet. Dit helpt jou om in het moment te komen, om volledig aanwezig te zijn in de omgeving.

4. Slaap er een nachtje over

Slaap doet wonderen. Door nachtrust krijgen je hersenen de kans om schoon te spoelen. Overdag doen we ontzettend veel indrukken op, die ’s nachts worden verwerkt en opgeschoond. Je doet er dus goed aan om op een baaldag op tijd naar bed te gaan. Als je een kwalitatief goede nacht hebt gemaakt, word je met hernieuwde energie wakker. Je bent vervolgens ook beter in staat om deze energie tijdens de dag vast te houden.

5. Neem een douche

Een ander goed hulpmiddel is om aan het einde van een off day een douche te nemen. Je visualiseert dat het water alle zware energieën, gevoelens en gedachten meeneemt. Je laat ze van je afglijden. Alle ongewenste energieën verdwijnen door het doucheputje. Zo zuiver jij je lichaam en geest en kom je weer thuis bij jezelf.

Het is sowieso een aanrader om élke dag met een douchebeurt te eindigen. Maak er een ritueel van en reinig jezelf spiritueel. Zorg bijvoorbeeld voor lekkere douchegel en extra zachte handdoeken. Wees lief voor jezelf.

Als je leeft in het nu wordt het leven dragelijker. Eckhart Tolle helpt je in zijn klassieker Een nieuwe aarde hoe jij in het nu kunt gaan leven. Zijn wijsheid wordt door miljoenen over de hele wereld enorm gewaardeerd en Tolle is dan ook een van de belangrijkste spiritueel leraren van dit moment.

Bestel nu jouw exemplaar voor € 22,50 met gratis verzending bij Boekenwereld.

bestel nu

Lees verder:



Source link
Een baaldag? Zo maak jij er het beste van (5 tips van een mental coach)

error: Content is protected !!