Mentalist Nuno
Mentalist Nuno Overall rating: ★★★★★ 4.9 based on 222 reviews
5 1

Maaltijdbezorgers misleiden klanten volgens Consumentenbond | NU

Maaltijdbezorgers misleiden klanten volgens Consumentenbond | NU

Deliveroo en Uber Eats zijn niet transparant over extra kosten en maken het aanbod aan restaurants veel groter dan het eigenlijk is. Thuisbezorgd kan op zijn beurt de garantie dat een maaltijd nooit duurder is dan rechtstreeks bij het restaurant niet waarmaken. Dat concludeert de Consumentenbond woensdag na onderzoek.

Bedrijven zijn wettelijk verplicht om vooraf duidelijk te melden hoeveel servicekosten een klant moet betalen bij zijn aankoop. Bij Uber Eats en Deliveroo worden die echter pas vlak voor het afrekenen zichtbaar, en dat is volgens de Consumentenbond niet toegestaan. “Het moet meteen duidelijk zijn hoeveel je kwijt bent”, zegt de Consumentenbond.

“Wij vinden dat we transparant en eerlijk zijn over de kosten die we in rekening brengen, inclusief bezorg- en servicekosten”, zegt een woordvoerder van Deliveroo tegen NU.nl. “Deze worden aan de klant duidelijk gemaakt voordat die een bestelling plaatst op de ‘mandje’-pagina. We leggen in onze app, in onze ‘veelgestelde vragen’ en in onze algemene voorwaarden ook duidelijk uit hoe die kosten berekend worden.”

Apps tonen soms restaurants op hetzelfde adres

Daarnaast zou Uber Eats, en Deliveroo ook in mindere mate, een te groot aanbod aan restaurants tonen. Zo toont de app alles binnen de 30 kilometer, waardoor het lijkt alsof je in het centrum van Amsterdam uit ruim 160 Indiase restaurants kunt kiezen. In werkelijkheid zijn dat er veertien, waarvan er acht in drie aangrenzende panden zitten en van dezelfde eigenaar zijn. Dus uiteindelijk zijn er maar acht Indiase restaurants.

Ook Deliveroo toont soms panden op hetzelfde adres, blijkt uit het onderzoek.

Thuisbezorgd is wel transparant over de kosten, maar maakt zijn prijsgarantie niet altijd waar. Het bedrijf beweert dat een maaltijd via de app nooit duurder is dan wanneer je die rechtstreeks bij het restaurant gaat halen, maar in bijna de helft van de gevallen bleek dat niet te kloppen.

Thuisbezorgd noemt die conclusie incorrect. “De prijsgarantie van Thuisbezorgd.nl is van toepassing op de bezorgprijs van een restaurant, en dus niet op de afhaalprijs. Een maaltijd in een restaurant en een thuisbezorgde maaltijd zijn geen vergelijkbare producten”, zegt een woordvoerder. Het bedrijf benadrukt dat een klant kan gecompenseerd worden als een restaurant zich niet aan de garantie houdt.

De Consumentenbond heeft de bevindingen gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt.

Source link

error: Content is protected !!